måndag 22 mars 2010

(Nationella) prov och elevdatorer?

Inom en inte allt för avlägsen framtid är det dags för nationella prov i svenska och då ställs frågan om huruvida elevdatorerna ska få användas vid prov på sin spets. I instruktionerna till årets nationella prov i svenska finns följande intressanta kommentarer:
Se till att inga texter eller kopieringsunderlag från detta häfte finns med vid provtillfället.
Skolans datorer får användas enligt överenskommelse på skolan. Stavningskontroll får användas men inte Internet. 
Skolan ska se till att inga uppgifter som kan vara till nytta för eleven finns sparade på datorerna.
Det första kravet ska vi väl kunna uppfylla. Om eleverna inte har skannat av texterna och kopieringsunderlagen och sparat dem på sina datorer vill säga. Hmm. Det andra då? Under förutsättning att vi alla lyckas komma överens (det brukar alltid gå bra;) skulle vi väl nog kunna lyckas kontrollera att de inte använder Internet genom att de får stänga av WLAN och sitta med ryggarna (och skärmarna) mot läraren. Att vi ska kolla alla elevdatorer för att se  om de har saker sparade som kan vara till nytta verkar dock dödsdömt.

DSC03079

Ska man utgå från detta måste man komma fram till att eleverna inte ska kunna använda sina elevdatorer vid provet. Och det känns ju helt fel! Jag försöker själv tänka efter hur det skulle kännas att planera, skissa och skriva en rejäl uppsats för hand. Bortser man från den skrivkramp jag snabbt skulle få, skulle hela arbetssättet (som jag numera är helt ovan vid) både sinka mig samt eventuellt påverka slutresultatet negativt.

Så nu är det dags för diskussion! Det som säkerställs genom reglerna ovan är att alla elever ska ha samma förutsättningar och att resultaten därmed ska vara jämförbara över riket. För att inte vara helt stenålders måste vi dock försöka se till att detta mål uppnås trots att eleverna använder sina datorer. Fram med responspennan! Eller tangentbordet, menar jag, och berätta var du står i den här frågan, men framförallt, har du en guldig lösning: ge mig den!

6 kommentarer:

  1. Jag gillar ditt inlägg :) Skrev just om NP själv fast inte så klokt som du...
    http://www.kristinaalexanderson.se/?p=2306

    http://www.kristinaalexanderson.se/?p=2311

    Borde naturligtvis länka till dig, ska göra det :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tyckte om inlägget! Och naturligtvis blir jag glad om du länkar till mig... ska gå och titta vad du skrev nu./C

    SvaraRadera
  3. Jag håller så mycket med, jag har själv gjort en studie om rättvis bedömning för att ta reda på hur bedömningssituationer går till och hur man anpassar dem efter elevers behov - så att alla kan få chans att visa sina kunskaper. Jag tillför datorer i skolan för elever som behöver dem som stöd i sitt lärande (läsa,skriva, struktur, kommunikation) mm. Och tänk...det visar sig att elever som har datorer oftast inte får använda sig av sin dator på provsituationer - här finns det mycket att göra och utveckla. Jag skriver rätt ofta själv om bedömning och datorer i min blogg då jag finner det utmanande. Jag blir glad när jag läser om ditt bloggande med dina elever, så intressant att ta del av!

    SvaraRadera
  4. Tack! I förra veckan fick jag reda på att ledningen bestämt att datorerna inte fick användas när eleverna skulle skriva nationellt prov i svenska B. Kallsup! Nu har jag pratat med ett par av cheferna och ska vara pilotperson tillsammans med en kolleg. Phu! Beger mig till din blogg nu!

    SvaraRadera
  5. Annika A Davidsson6 mars 2011 kl. 16:41

    Imorgon har jag äran att få föreläsa för prov och bedömningsenheten i Stockholm. Jag kommer att visa dem fördelar med att få använda datorer och vissa hjälpmedel utifrån den mag. uppsats jag skrivit i ämnet. Hoppas att de är på G med att införa datoriserade prov med möjlighet till anpassningar. I Umeå har jag diskuterat med tekniker om vi kan stänga ner Internet i vissa klassrum under NP-proven, men det går inte. Vårt förslag just nu till rektorerna är speciella datorer utan möjlighet till internetuppkoppling som de får låna vid dessa prov, alltså inte de vanliga elevdatorerna. Lite klumpigt, men vi måste ju försöka något...

    SvaraRadera
  6. Ja, det blir knöliga lösningar innan det här löses uppifrån. Våra elever kommer även i år att skriva enligt beskrivningen jag gav ovan. Vad bra att du ska upp och föreläsa! De behöver snabba på med detta nu. Själv är jag inte främmande för att uppgifterna formuleras om i framtiden.

    Engelskan ska vi inte prata om. Där går det inte att hitta några kryphål eller krumbukta sig fri. Eleverna får inte använda stavningskontroll eller uppslagsverk (för att säkerställa likvärdigheten och då blir det omöjligt att ordna, när alla elever har egen laptop.

    Vi får fortsätta trycka på från alla håll helt enkelt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...