fredag 19 mars 2010

Wordle i undervisningen

I höstas tipsade mig Pernilla om Wordle, ett genialiskt enkelt, användarvänligt verktyg att skapa ordmoln med. Jag ska villigt erkänna att det är viktigt för mig med formgivning och snits i webbsammanhang. Därför försökte jag ju tänka ut en bra ursäkt för att använda Wordles färgsprakande ordmoln i undervisningen.

wordle
Och, visst – man skulle kunna tänka sig att eleverna kunde genomföra någon sorts basal textanalys utifrån en Wordle; det är ju de mest frekvent använda orden som framträder tydligast. Utifrån ordmolnet jag skapat ovan (det är bloggens innehåll som analyserats) skulle jag kunna utröna att sidans innehåll är framåtsträvande (ska/vill), att eleven står i centrum (phu!), men att jag verkar tjata mycket om Wikipedia (?).

Jag tror nu väl inte att Wordle kommer att bli ett centralt textanalytiskt verktyg, men ibland ska man inte underskatta lite snitsigt, snofsigt nonsens i klassrummet. Som kronan på verket efter en ansträngande uppgift, textanalys eller kanske bara intensivt skrivande, kan ett ordmoln från Wordle vara ett lättsamt, trevligt kvitto på arbetet för eleverna.

Vad skönt att jag fick en ursäkt att använda det ändå!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...