onsdag 17 mars 2010

IKT och skrivande

Omvärldsbloggen berättar Stefan Pålsson om en brittisk undersökning,Young people’s writing. Attitudes, behaviour and the role of technology, kring IKT och  skrivande. En intressant upptäckt var att många barn och ungdomar, via webben, upplevde skrivlust på sin fritid. Skrivandet i  klassrummet var dock “mindre intressant och givande”  Tyvärr tror jag att samma undersökning skulle kunna ge liknande resultat här i Sverige.

Att skapa lust att lära är en honnörsfras om någon i skolvärlden, och därför är bara tanken på att lusten finns – fast någon annanstans – nästan provocerande. För att nå elevernas lust och utifrån den hjälpa dem att utveckla sitt skrivande till ett användbart redskap inför framtiden, har vi nu bjudits (ännu) en ingång – datorn och webben.

Detta blev tydligt när jag bad eleverna skriva om vilka förväntningar de hade inför ett moment i svenskan där de ska läsa deckare och blogga om dem, genom att skriva läs(b)logg. Det intressanta är naturligtvis att metoden med läslogg är väl beprövad sedan tidigare men att formen för den är ny. Eleverna skrev saker som:skriva
“Det är roligare att skriva på datan!”
“Jag har aldrig bloggat förut så det kan vara spännande att prova det”
“Det är kul att vi testar att göra olika saker som tex blogg och wikis”
“Blogga låter spännande”
“Roligare att blogga via internet istället för att skriva för hand”
Vad vi gör av elevernas skrivarlust är upp till oss. Det är det lätt att kål på den med krav och ramar, Eleverna i undersökningen angav själva att skrivlusten var som störst när de själv fick “bestämma form och innehåll”. Det är kanske inte helt realistiskt i alla lägen, men med lite fingertoppskänsla har vi stora möjligheter att bevara elevernas lust samtidigt som vi tränar dem i skrivandets konst, med både krav och ramar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...