fredag 29 april 2011

Mer Facebook, mindre studier.

Vi Twitter hittade jag en mycket intressant undersökning presenterad på Mashable: "For Students, What is the 'Facebook Effect' on Grades" som gick ut på att besvara frågan: hur påverkar sociala medier högskolestudierna? Jag tycker verkligen att ni bör läsa artikeln, men om ni är upptagna med att hålla koll på alla statusuppdateringar, och Spotifylåtar får ni snabbversionen här:
Del av bild från artikeln på Mashable:
For Students, What is the "Facebook Effect" on grades
.

  1. Studenter som är mycket på Facebook pluggar mindre och får sämre betyg fast de inte tror det. Twitteranvändare däremot får lite bättre betyg. Go figure.
  2. Flitiga Facebookare känner större samhörighet och är mer engagerade i studentlivet, men de som inte använder så mycket Facebook jobbar mer och tjänar mer pengar.
  3. Studenter som tvingades stänga av Facebook i 24 timmar kände sig bortkopplade från omvärlden och saknade nyheterna. De visade också besvärande tecken på abstinens.
  4. Att uppdatera sin Facebookprofil höjer självkänslan... De som gör det för ofta blir narcissistiska.
Resultatet presenteras kortfattat, skriftligt, men ställer också uppför- och nackdelarna i lättillgänglig och underhållande bildform (se ovan). Något att diskutera med eleverna på engelskan kanske?

3 kommentarer:

  1. Intressant studie. Personligen har jag nog anat att det kan vara så här. Facebook splittrar uppmärksamheten. Så är det hos mig själv och jag tror att det kan hindra struktur och djupförståelse hos studenter om man låter "fejan" avbryta inlärningen för ofta.Kanske finns det fler studier/forskning kring detta?

    SvaraRadera
  2. Ja, finns det inte, lär det ju komma. lite förvånande ändå att Twitter hade motsatt effekt tycker jag!

    SvaraRadera
  3. En färsk svensk studie finns här:
    http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:535346/FULLTEXT01

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...