onsdag 6 april 2011

Tävlingsbidraget till Webbstjärnan är färdigt!

Nu är vårt arbete med hemsidan Malmö 2058 - hur ser framtidens Malmö ut? klar. Tårtan är uppäten. Utvärderingen är gjord och publicerad. Samtidigt som jag är rejält trött och utpumpad dröjer sig ett vemod kvar.

För er som inte hängt med har jag tillsammans med en kollega och en klass under tre månaders tid arbetat med att skapa en hemsida om hur Malmö kommer att se ut i framtiden. Det har varit inspirationsläsning och -tittning, informationsinsamlingar, grupparbete, och produktion för fulla muggar. Eleverna har successivt också fått allt större frihet att disponera den tid vi har haft, och naturligtvis också större ansvar. Vad blev då resultatet? Är det värt all den tid och energi vi lagt ner?

Foto: Åsa Ahlström
Börjar man med det negativa kan man konstatera att det inte passar alla elever att arbeta i projektform. Flera har öppet föredragit mer traditionell undervisning med tydligt avgränsad ämnesindelning, och uppgifter man kan pricka av. Och det har tagit tid. Mycket tid. Hela terminen har vi jobbat med detta. Den första månaden under svenskan, engelskan, historian och samhällskunskapen och sedan under svenskan och samhällskunskapen. Det blir många lektioner i veckan.

Men det positiva överväger helt klart! Diskussionerna om upphovsrätt och källor har varit många och spontana. Från att i början ha handlat om ett ifrågasättande av upphovsrätt har diskussionerna allt mer glidit över i hur man ska göra, hur man ska vara tydlig, var gränserna går och mot slutet om man själv har copyright på saker man gjort.

Den ökade friheten har för de flesta också gett ökad motivation. Att ha ansvar över en egen temasida och över de inlägg världen får se, har gjort eleverna engagerade. De har vuxit med uppgiften. Klassrumsklimatet har blivit bättre och jag upplever själv att vi i större utsträckning varit på väg någonstans tillsammans, i stället för att det är jag (med en handfull elever) som drar och föser med mig de andra.

Foto: Camilla Nilsson
Vår förhoppning är också att eleverna är bättre förberedda för projektarbetet i trean. Det här med att samla in information med olika typer av metoder (intervjuer, enkäter, textstudier etc.), presentera materialet och analysera det, har tydliggjorts och det tycker jag och Karolina (min kollega) är en stor vinst.

Som ni förstår tycker jag absolut att det har varit värt det, men, det kommer dröja ett tag innan jag gör det igen, helt enkelt för att det är en stor apparat. Allt som finns kvar nu är egentligen bara att hålla tummarna för att vi vinner Webbstjärnan, för den tävlingen har vi naturligtvis anmält oss till:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...