fredag 1 april 2011

iPad på gymnasiet?

Det blir ett långt inlägg idag, men för den som funderar på om iPad2 kan ersätta elevdatorer i en 1:1-miljö kan det vara värt tiden att läsa.


Batteritiden för enheten fungerar bra. Med relativt intensivt användande räcker batteriet hela dagen. Drar man ner på skärmens ljus, surfar och laddar ner program mer sparsamt, räcker den längre så.

iPadden känns solid och hållbar. Höljet är starkt och skärmen kraftig. Tryckkänsligheten i tangentbordet och skärmen är utmärkt och här är ingen fördröjning när man använder skärmen, och inte heller när man ska utföra andra kommandon. Utseendet spelar roll. Gränssnittet är attraktivt och intuituvt, och hela apparaten känns lyxig och osar kvalitet. Ljudet och skärpan i skärmen är bra.

Safari håller bra hastighet när man surfar och är absolut jämförbar med de laptoppar vi har i nuläget. Jag kan till och med tänka mig att den är snabbare än en del elevdatorer. Ibland laddar Safari ner mobila versioner, vilket delvis förklarar hastigheten.

Tangentbordet fungerar över förväntan. Jag hade å andra sidan rätt så låga förväntningar. Det är markant mycket lättare att skriva med ett blåtandsanslutet tangentbord.

iPadden är extremt portabel. Den är smidig och tunn och får till och med plats i en handväska. Om man nu har en sådan. SmartCover har fungerat bra och stänger samtidigt av eller sätter på enheten när man viker upp eller viker ner den.

Eleverna som har fått prova den (främst som skrivmaskin just denna veckan, men även en del surfande) har överlag varit väldigt positiva. Lite prylkärlek har nog funnits med i omdömena, men de har nämnt saker som att den är "bra och smidig", "snabbare än våra datorer och skön att skriva på", "skönt att bara ha de tangenter man behöver", "god kvalitet, håller bättre".


Webbläsaren är det som är mest negativt med iPadden och man ska bedöma den som ersättare till laptoppen. Den laddar som sagt ner en del mobila versioner och dessa har naturligtvis begränsade funktioner. Man kan välja att få skrivbordsversionen, men även där saknas funktioner och iPadden blir markant långsammare att använda.

Två webbaserade saker som är svåra att arbeta med på iPadden är Google Docs och bloggar. Google Docs blir väldigt långsam och skärmen svarar stötvis på rörelser. För bloggar finns det två alternativ. Antingen laddar man ner apparna (ex. Wordpress som är gratis, eller Blogpress för 22 kr ) där fuktionerna är starkt begränsade. Man kan t.ex. inte göra länkar eller tagga inlägg, vilket man måste kunna göra om man nu ska blogga. Väljer man att jobba i webbläsaren kan man bara skriva inlägg i HTML-stil. Det säger sig självt att det blir klurigt.

Man kan ladda ner andra webbläsare, jag har provat Mercury (7 kr och Lite-version finns) och Atomic (7 kr) web browser, som enligt beskrivningarna ska "lura" webbplatser och läsa in dem som om man surfade på en vanlig laptop. Detta fungerar till viss del, men absolut inte alltid. Man kan t.ex. blogga i Bloggers gränssnitt med ett fåtal, mycket basala funktioner. Nackdelen är att dessa webbläsare är långsammare. Dessutom gick de inte att använda mot projektorn i klassrummet.

Alla kommandon som bygger på att man högerklickar med musen, alternativt drar och släpper, eller använder Enter-knappen som "utför"-kommando går bort, och går helt enkelt inte att utföra. Flash- player saknas.

Att skifta mellan olika program tar längre tid. På en dator kan man till exempel ha ett Word-dokument uppe samtidigt som du kör webbläsaren och med lite anpassning kan du dessutom se båda två. På iPad tar det längre tid att fälla ner och fälla upp de olika program du arbetar i.

Att använda skärmens tangentbordet är naturligtvis en vanesak men det faktum att man inte kommer åt många knappar snabbt gör att det mesta tar längre tid, även sen man vant sig. Skriver man och lutar iPadden mot något, uppstår det lätt blänk från taklampor som kan störa. Med blåtandsanslutet tagentbord slukas batteriet relativt snabbt. Som vuxen måste jag också lägga till att min nacke smärtade rätt ordentligt efter en eftermiddags intensivt användande. Eleverna som är yngre och fräschare får säkert inte ont lika snabbt, om alls, men i det långa loppet är det inte en särskilt ergonomiskt utformad apparat.

Stavningkontrollen är extremt outvecklad i iPadden. Ofta när man tar anteckningar och det går snabbt är det fullkomligt omöjligt att förstå vad det ens är att man har menat, eftersom de alternativ som automatiskt väljs är fullkomligt absurda. Det är dessutom tidskrävande att gå tillbaka och redigera när det blivit fel.

En del av tjusningen i iPad är att man kan skräddarsy den för sina egna behov genom att lägga program från AppStore. Man kan dock notera att apparna till iPadden betydligt oftare kostar pengar, än de man kan få till iPhone. Det kan bli svårt att förutse exakt vilka appar man kan komma att behöva, och jag vet inte riktigt hur det ska organiseras med betalning om man behöver ladda ner appar i efterhand.

Konvertering mellan Office och iWork funkar bra även om finesser går förlorade i processen. Andra filformat är inte lika lätta att hantera. Eftersom apparna inte är lika naturligt integrerade på iPad som på datorn är det inte lika lätt att snabbt flytta filer från ett ställe till ett annat. Fler och fler appar har dock Dropbox-integrering.

Trots att eleverna var positiva över lag tog de upp ett par saker de såg som problem. En elev med särskilda behov som är beroende av ljudfiler och ljudböcker tyckte att det verkade rätt besvärligt att här inte fanns USB-minne. Naturligtvis kan man lägga in ljudfiler i iTunes och synka men detta är ju lite krångligare än vad det är nu. Han nämnde också att man inte kunde lägga till extra minne i form av en extern hårddisk till exempel, och att även det "nya och spännande" blir gammalt rätt snabbt.

Slutsats


Min bedömning i nuläget är att iPadden/läsplattan absolut hör framtiden till, men att den i dagsläget måste jag inte kan fungera som en ersättare till elevdatorerna. Först och främst på grund av att de begränsningar som finns hade styrt undervisningen och gett sämre möjligheter att utnyttja allt webben erbjuder. Dessutom gör iPaddens brist på programintegrering och webbläsarkapacitet att den inte är lämplig att vara en elevs huvudsakliga arbetsredskap.

Naturligtvis finns det många andra situationer där iPadden är en fantastisk följeslagare, och den solida kvalitén gör att den trots sina brister lockar, men man får nog ändå hitta andra lösningar som det ser ut nu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...