lördag 16 juli 2011

Det organiska klassrummet

Många är de sommarlov jag gått och fått fina idéer om saker man kan göra i klassrummet. Resor till England har fått en extra guldkant genom att jag köpt, tagit eller samlat på mig saker att använda i undervisningen. Men ändå, hur få är inte gångerna jag faktiskt fått användning av sommarens alla uppslag?

Varför är det så? Och varför är det så svårt att infria chefens önskemål om en läsårsplan för undervisningen? Till och med jag hör ju att det är en bra föresats. På pappret i alla fall. Problemet är bara att jag aldrig följer de där planerna. Med åren när översikten blivit bättre smyger det sig också in en vag oro om att jag "missar" viktiga saker jag borde ha tagit upp. Fått med. Bara för att jag gjort annat än jag från början planerat.

colourbox.com
Som mångårig trygghets-, strukturs- och ordning och reda-narkoman tvingar dessa tillkortakommanden till eftertanke och jag slås av vilken organisk miljö ett klassrum är. Så svårt det är att veta hur det kommer att bli där inne när allt väl satt igång. Så många människor, situationer, önskemål, drömmar, konflikter, band och intressen där finns. Om jag planerar min undervisning utan att ta hänsyn till detta, kvittar det om jag kommer ihåg att gå igenom do-omskrivning eller inte, för det kommer antagligen inte att landa hos eleverna ändå.

Det blir så tydligt varför jag inte kan planera färdigt hela projekt och uppgifter innan jag har eleverna framför mig och omkring mig. De är ju den viktigaste ingrediensen! Jag måste veta var de befinner sig som grupp, kunna känna av dem och föreställa mig hur jag ska göra, hur jag ska formulera ett problem för att de ska bli sugna och nappa, innan jag sätter igång och planerar mer i detalj.

Läsårsplaneringar och sommarjobb i all ära. Ju längre jag arbetar, desto mindre roll spelar de i mitt yrkesliv (glöm för en stund att jag sitter här och skriver, det gills inte!). Det är klassrummets virtuos jag vill vara. Och när man väl står där och tillsammans (eleverna må inte alltid veta hur mycket "tillsammans" det faktiskt är) har listat ut vad man ska göra ett tag framöver, ja, då är det naturligtvis dags att sätta igång och jobba, och förbereda, och planera. Så, min chef - och eleverna med - kan visst få en läsårsplan. Men den kommer att vara vag. Och den kommer att åtföljas av en stor brasklapp som säger: "planerna kan komma att ändras"!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...