onsdag 23 januari 2013

Mentimeter

Något jag ett bra tag har velat bli bättre på är att använda mig av ARS - Audience Response Systems. ARS nämns ofta i sammanhang som rör formativ bedömning. Bland annat Christian Lundahl (i sin bok Bedömning för lärande) lägger därför stor vikt vid att berätta hur lärare kan arbeta med att ställa frågor som gör att man får syn på lärandet. ARS kan därför vara ett viktigt verktyg i klassrummet för att synliggöra hur eleverna reagerar på undervisningen.

I Patricia Diaz förträffliga bok Webben i undervisningen fick jag nys om Mentimeter, en webbaserad tjänst som används för att ställa snabba frågor där eleverna kan se resultatet i realtid på skärm, och jag beslöt mig därför genast för att testa om detta kanske var verktyget jag letat efter.

PS. I slutet av inlägget har jag ställt en fråga till er med hjälp av Mentimeter! Om mitt inlägg varit tillräckligt informativt kommer ni att veta hur ni ska besvara den!

Hur funkar Mentimeter?

Mentimeter finns både som gratis- och premiumversion, och under 2013 har jag blivit bjuden på en premiumversion för att kunna se hur den funkar. Den premiumfunktion jag främst är ute efter är något som kallas 100 point rating. I stället för att bara välja ett alternativ får eleverna möjlighet att fördela 100 poäng på de olika svarsalternativen. I premium kan man även konstruera en serie av frågor samt använda en svarsmöjlighet som kallas dual axis rating. De funktioner jag testat i klassrummet är dock alla tillgängliga i gratisversionen.

Priset för premiumversionen kommer att vara $99 i månaden. Jag kan tycka att det priset lite väl tilltaget med tanke på det ändå begränsade användningsområde tjänsten har. För ett företag är det en sak, men för en pedagog är det för mycket. En sak jag hoppas på är därför att Mentimeter, som så många andra webbtjänster, överväger att ha ett alternativ särskilt för skolor och lärare.

Hur funkar det då? Jo, principen är att jag ställer en fråga med olika svarsalternativ och eleverna röstar via sin dator (eller via sina mobiler och/eller läsplattor). I realtid ser de hur många röster de olika alternativen får. När de har röstat kan de inte rösta igen. Detta är en fördel eftersom elever ibland busröstar en (eller flera) gånger till.

Utvärdering

Mentimeter är lätt. Så pass lätt att jag under lektionen upptäckte att det nästan var enklare att formulera frågorna i realtid hellre än att förbereda dem. Genom att ha en flik uppe i webbläsaren och gå dit och skriva in frågan med en gång när behov uppstår blir det lättare att formulera sig på ett sätt som passar situationen. Inte heller för eleverna var det några problem trots att de aldrig hade sett tjänsten tidigare. Några elever behövde hjälp men det var inte värre än att en kompis lätt kunde peka dem i rätt riktning.

Jag använde Mentimeter för att ställa två frågor under lektionen. Den första frågan jag ställde var om alla hade förstått uppgiften jag just gett. Precis innan hade jag undrat om det var någon som hade några frågor på uppgiften. Inga hade det. Ändå var det fyra elever som i Mentimeter sedan uppgav att de inte förstått. När det väl syntes (och när det blev klart att de inte var ensamma om att inte ha förstått) dök det upp ett par frågor jag kunde besvara.

Den andra frågan jag ställde var om lektionen hade varit bra upplagd för att träna och testa de mål jag hade angivit. Även här var det några elever som svarade "nej". Här uppmuntrade jag sedan till diskussion om hur bra undervisning ser ut och lyfte fram värdet av att de själva kunde sätta ord på vad som var effektiv undervisning och inte. I den diskussionen kom det fram ett förslag om hur vi kunde organisera arbetet med uppgiften bättre och hur gruppdiskussionerna kunde ha följts upp på ett annat sätt.

Det jag själv ska tänka på framöver är hur jag bäst ska formulera frågor som gör lärandet synligt och som manar till diskussion om effektivt lärande.

Titta nu på bilderna nedan och läs texten under för att se hur man använder Mentimeter. Som exempel har jag ställt en fråga till er och det är alltså ni som ska följa instruktionen i den andra bilden. Jag håller frågan öppen en vecka och sedan publicerar jag resultatet här på bloggen!

Så här ser det ut när du konstruerar din fråga! Sen klickar du bara "Start presenting"

När du klickat "Start presenting" får du upp den här bilden (som du kanske visar på storskärm). Personerna som ska rösta ska då gå till adressen www.vot.rs och fylla in koden som jag ringat in här. Varje fråga du ställer har en unik kod.
I samma stund som de röstat flyttar sig sedan staplarna på den här sidan.

4 kommentarer:

  1. Tack! Själv har jag precis börjat använda Socrative: www.socrative.com vilket är helt gratis. Det tillför verkligen undervisningen mycket! Idag ska jag även för första gången prova Infuselearning: www.infuselearning.com vilket också är gratis och bjuder ännu fler möjligheter.
    Vi saknar (!) ännu trådlöst nät och har bara fyra stationära datorer, MEN eleverna har ju nästan varsin Smartphone plus några som tar med sig iPad. Hur smidigt och bra som helst, tog sisådär tio sekunder att komma igång och blir direkt på riktigt. Skrev om det förra veckan:

    http://lrbloggar.se/magnus/2013/01/09/o-s-a-pa-alla-de-satt/

    och den som inspirerade mig att få tummen ur:
    http://lrbloggar.se/svenjargenstedt/2013/01/03/enkelt-och-smart-responssystem/

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen, Magnus! Jag har hört talas om Socrative, och är sugen på att använda det med:) Får lugna mig lite bara så att inte ungarna blir alldeles vimmelkantiga!

    Och så måste jag också lägga till: din tappre stackare! Hoppas ni också får bättre tillgång snart!

    SvaraRadera
  3. Tack för text! Har försökt greppa smarta (och billiga) responssystem ett tag och hittade då din text som jag tog med i en "sammanställning" http://storify.com/kentlundgren/ars-audience-responce-systems. Hur går det med din och elevernas användning av Socrative så här ett år efteråt?

    SvaraRadera
  4. Det blev inget med Socrative! Jag har inte känt något behov av det helt enkelt:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...