torsdag 17 maj 2012

Lärartycket 3 - Var ligger mitt fokus?

Jag tar över #lärartyckets stafettpinne från Kristina Alexanderson som skrev inlägget Lärarens röst - mötet och insikten

Två nyheter om lärare har dominerat debatten om yrket de senaste dagarna. Först kom Lärarförbundet med larmrapporten om att en av sex lärare har lämnat yrket sedan de avslutat sin utbildning och sedan fick vi veta att lärare över hela landet i onsdags marscherade för att överräcka namnlistor till ansvariga kommunpolitiker. Kravet är 10 000 i månaden mer i lön och bättre villkor.

Jag tycker att fackföreningarna, politiker och allehanda tyckare har varit väldigt bra på att påtala vad som inte funkar i skolan. Vad som sedan krävs för att åtgärda alla dessa problem har också många försökt finna svar på, med varierande framgång.

Bra nog så. Men väldigt liten medial plats ges åt allt det härliga som händer i skolan varje dag och allt det inspirerande utvecklingsarbete som pågår (ja, förutom det Jan Björklund förfasade sig över - och missförstod - nämligen hur iPads kan användas i undervisningen)

I min vardag har jag därför valt att inte fokusera på:
  • att jag ibland är stressad
  • att det ibland blir konflikter 
  • att det finns en hel del byråkrati och pappersarbete
I stället väljer jag att fokusera på (ingen inbördes ordning):
  • att jag tycker det är roligt att sitta och planera ihop ett nytt moment och få alla trådar att knytas ihop i målens slutknut
  • att prata bedömning, kunskaper, och utveckling med elever
  • att jag i stort kan planera min egen arbetsdag
  • att läraryrket befinner sig i en fantastiskt spännande period av utveckling vad gäller metoder och kunskapssyn
  • att jag får åka ut och föreläsa om IKT och formativ bedömning
  • att jag får så mycket inspiration av ett nationellt lärarkollegium via webben
  • att känna pulsen av att vara omgiven av 500 tonåringar
Och en del karameller suger jag extra mycket på:
  • Känslan som uppstår när man har 25 personers fulla och odelade uppmärksamhet som i en liten ask
  • Känslan som uppstår när poletter trillar ner
  • Känslan som uppstår när elever glömmer att de är i skolan för att de är så upptagna med att utvecklas
  • Känslan då man lyckas lösa konflikter och alla känner sig som vinnare
Att prata om saker som inte funkar är viktigt och nödvändigt. Att bara prata om saker som inte funkar är förkastligt och skadligt. Därför tycker jag det ska bli fantastiskt härligt att få se vad 100 lärare har att säga om både det som är mindre bra, bra och fullkomligt fantastiskt med att vara lärare!

För fler av mina historier om vad som är härligt med skolan, besök min blogg på För Det Vidare
#lärartyckets första inlägg hittar du en lista på fler som skrivit och som ska skriva för #lärartycket

Camilla Lindskoug, gymnasielärare svenska och engelska, IKT-utvecklare, @thesmoosch
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...