fredag 23 mars 2012

Flippa klassrummet och ge smarta läxor!

I onsdags satt samtliga kollegor i Malmö och lyssnade på Christian Lundahl, och messade om hur förbannat bra och intressant det var. Jag satt hemma och tittade på hans hemsida. Inte samma sak! Därför beslöt jag mig för att ta min fortbildning i egna händer.

Två saker jag skulle vilja bli bättre på är att göra läxläsandet mer jämlikt och effektivt, samt att flippa klassrummet. Men - jag måste läsa på först! Jag beger mig ut på webben för att hitta forskning, råd och diskussioner i dessa ämnen och delar här med mig av de "Att läsa-listor" sökandet resulterade i! (Jag har ögnat igenom materialet men inte lusläst. Kanske kan någon annan kunskapstörstande person ha nytta av mina fynd:)

"writing a poem" av Kalexanderson på Flickr
(CC BY-NC-SA 2.0)
Att ge smarta läxor
  • Ämnet diskuterades på skolchatt på Twitter den 8 mars. Att läsa igenom kvittren i skolchatts arkiv ger ett bra hum om vad lärare i Sverige har att säga. Titel för skolchatten var: "kvalitativa läxor"
  • Ingrid Westlund (fil. dr. och docent i pedagogik vid Linköpings universitet, lågstadielärare) vänder, vrider och försöker i blogginlägget "Vad är en läxa - egentligen?" definiera vad en läxa är och vilket värde den kan ha. Bra för att skaffa en tydlighet kring ämnet. Tips på forskning ges i inlägget.
  • En C-uppsats från 2002 med titeln "Är läxor bra för barn?" som fokuserar på lärares och föräldrars uppfattningar och erfarenheter. Enligt sammanfattningen dras också slutsatser om vilka typer av läxor som är bra.
  • Ett examensarbete från 2007 (Örebro universitet) som enligt sammanfattningen och innehållsförteckningen både redogör för befintlig forskning i ämnet och drar slutsatser om hur bra läxor ser ut. Titel: "Lärares uppfattningar om läxor - läxornas utformning och effekt"
  • Christian Lundahl (docent och lektor i pedagogik och didaktik, Stockholms universitet) ger tips på hur elever kan få stöd av varandra, bland annat genom läxhjälpstavla på Facebook. Hemsidan handlar om formativ bedömning, och inte specifikt om läxor, men här finns så många nyttigheter att länken platsar ändå! Sidans namn: "Bedömningstekniker som aktiverar eleverna som lärresurser för varandra"
  • Max Strandbergs (adjunkt Lärarhögskolan i Stockholm) rapport om det läxprojekt de hade ("En helt annan läxa") och en handledning till hur man ger samarbetsläxor.
Flippa klassrummet
  • Det var den här infografen från Knewton.com som fick mig intresserad av flippen!
  • "The Flipped Classroom Model: A Full Picture" av Jackie Gerstein är en rätt uttömmande introduktion i ämnet. Den är också smockfull med länkar, citat, videoklipp och tips. 
  • The go-to-guy i Sverige som har testat konceptet är Daniel Barker på Norra Real i Stockholm. I det här blogginlägget, "The Flipped Classroom: så gör jag" berättar han hur han bär sig åt rent praktiskt för att göra sina filmer! Han finns också på Twitter under @barkersthlm. Följ honom!
  • Salman Khan, skaparen av Khan's Academy berättar på Ted.com varför vi bör flippa klassrummet. Det var han som började med metoden!


Ja, nu ska man väl ha att göra den närmsta veckan i alla fall. Ge gärna respons på Att-läslistorna i kommentarsfältet. Vad tyckte ni om innehållet? Hur behöver det kompletteras?

2 kommentarer:

  1. Tack för alla fina tips! De ska jag titta vidare på, så fort som jag är färdig med några av mina andra självpåtagna läxor. :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Och sen får vi ju ta oss en liten träff på Skype snart? Nu sitter jag också med barn kring mig:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...