måndag 28 juni 2010

Audacity - inte så svårt som jag trodde!

Det dröjde ända till vårterminens sista flämtande andetag innan jag tog mig an PIM 4. Fyran innehåller nämligen både Excel och ljudbehandling. Excel och jag är inte goda vänner, med god vilja skulle man kunna beskriva oss som flyktiga bekanta, och ljudbehandling hade jag aldrig riktigt sysslat med och antog att det var svårt. Medan Excel och jag, efter våra PIM 4-upplevelser - har kommit överens om att eventuellt träffas som hastigast till hösten har jag med Audacity - ett gratis ljudbehandlingsprogram - planerat ett aktivt samarbete framöver!

Det var faktiskt inte alls så svårt som jag trodde att använda Audacity. Vid första anblicken tyckte jag användargränssnittet såg skrämmande ut, i och med att här fanns så många knappar jag vid första anblicken inte kunde räkna ut vad man skulle ha till. Efter att ha läst PIM-avsnittet om Audacity klarnade dock en hel del och när jag kom igång tyckte jag att det var riktigt kul. Mitt resultat kan ni lyssna på här, även om jag rodnar lite lätt över min förnumstighet "på band."


Jag ska erkänna att jag endast på sistone (i och med iPhone) har börjat lyssna aktivt på radio. Här får jag helt enkelt buga mig för alla som hyllat detta, av mig, underskattade medium. Till hösten hoppas jag att jag på B-kursen i svenska och eventuellt i engelska, ska kunna formulera en uppgift som går ut på att eleverna ska sätta ihop korta radioprogram. Detta tycker jag verkar vara ett bra och annorlunda sätt för eleverna att få visa sin förmåga att formulera sig muntligt och att anpassa sig till en given situation. Jag kan tänka mig att inlärningströskeln för eleverna kan vara högre än vad den varit för bloggar och wikis. Därför blir det nog lagom att komma med detta på B-kursen.

söndag 27 juni 2010

The Smoosch

Hej på er! Jag har ju tänkt komma igång med Twitter i sommar och har insett att ett konto räcker bra för det. Därför använder jag det konto jag haft längst - thesmoosch (f.d. thebooksmoosch) - som tidigare varit kopplad till min insomnade bokblogg och därför enbart innehållit kommentarer till böcker jag läst. Nu kombinerar jag mina två kvidderitter till en och kommer att twittra om både skola, böcker och annat på thesmoosch. Min andra twitter - iktskafferiet - stänger jag ner om en vecka. Hoppas ni följer med till thesmoosch!


PS. Jag twittrar en del på engelska, eftersom en del följare är engelsktalande, och för att många av böckerna jag läser är på engelska.

torsdag 24 juni 2010

iPhone och sommaren

En del av sommarbloggandet kommer säkert att vikas åt iPhonen - min NBF. Jag har ännu inte hittat en app som sätter betygen (det fanns en som tyckte att den kunde men jag bedömde den som oförenlig med mina bedömningsprinciper), tvingar solen att skina och lagar min mat, men här finns ju gott om guldkorn som sätter förgyller sommaren. Jag inser nollvärdet av iPhone-inlägg för alla som inte har en, men eftersom iPhone 4 just kommit ut på marknaden kan ni räkna med dumpade priser på iPhone 3GS (en sådan jag har) och ju fler som har en desto roliga får vi! Här kommer lite app-tips.

Att jag är en stor fan av Dropbox kan inte ha undgått någon, och vad annat kan man förvänta sig av denna supertjänst än att det finns en iPhone-app som är alldeles kanon. Här får du tillgång till alla dina dokument, bilder, och ljudfiler i telefonen. Den enda (lilla) nackdelen är att att man inte kan ladda upp eller ner bilder i skock utan det blir en och en. Eller är det jag som är pantad och bara inte listat ut hur man i så fall ska göra. Gratis så klart!

Mina utgifter heter en annan app som jag har haft stor nytta av. Det är helt enkelt en digital kassabok där du registrerar alla inkomster och utgifter. Man kan på fina staplar se vad det är man spenderar pengar på och jag kan konstatera att jag förra månaden lade 2159 kr på mat av olika slag (vår familjs matkassa är inte inräknad här!) och 518 kr på appar. Den typen av information vill man kanske inte alltid ha, men det kan vara bra att se sanningen i vitögat. Det kostar 15 kr att se sanningen i vitögat på just detta sätt.

Jag är barnsligt förtjust i roliga fotoappar och har naturligtvis laddat ner Hipstamatic och en massa annat kul, men en app jag också använt mycket är SketchBook. Det är helt enkelt ett ritverktyg där man kan jobba från noll eller lägga till foton eller andra bilder att rita på. Här finns färgskalans fulla palett och anpassningsbara penselverktyg av alla de slag. Bilden här intill har jag gjort genom att använda två lager foton (bebis + blomma) där jag suddat hål i det översta för att gullefjunet ska titta fram och sedan har jag ritat lite linjer som följer blommornas blad. Jag tycker själv att kreationen är alldeles fantastisk! (Småbarn kan också i kärva stunder uppskatta att kladda lite i denna applikation:)) 22 riksdaler får man denna för, men här finns också en gratis Express-version som kan vara väl värd att prova innan man köper den fulla versionen.

Nu måste jag tyvärr gå och vara lite social, för mig veterligen erbjuder inte iPhone livs levande vänskap och kärleksrelationer, och det har redan grymtats här hemma över det idoga användandet. Men - jag återvänder med mer iPhonekärlek en annan dag.

måndag 14 juni 2010

Utvärdering av klassbloggar

Sedan i januari har jag haft klassbloggar till min etta och tvåa. I klassbloggen summerar jag lektioner för de som inte varit där, lägger upp dokument vi arbetar med, samt läxor och annat att komma ihåg. Min avsikt med detta var att eleverna skulle ha tillgång till information via bloggen, och att de därmed inte skulle fråga mig hela tiden. Minnet räcker helt enkelt inte till att minnas det förgångna i undervisningssammanhang utan endast full tilt framåt gäller. Därför är det glädjande att utvärderingen visar att eleverna haft stor nytta av bloggen!

(Tillägg den 17/8-10: jag rensar nu bland mina gamla bloggar och det man kan märka är att jag rensar bort gamla inlägg, samt att en del länkar dödas. Ettornas blogg kommer dock att leva kvar och fyllas på eftersom jag har eleverna nu i tvåan igen. Den kan ni alltså fortfarande titta på för att få en uppfattning om vad en klassblogg kan användas till.)


Efter ett tag märkte jag dock att eleverna fortfarande frågade mig om läxor och annat och att de glömde att bloggen existerade. Detta löste jag genom att lägga till prenumeration via email (jag har använt Googles tjänst Feedburner) vilket jag i princip tvingade eleverna att anmäla sig till. Då fick de ett meddelande varje gång jag publicerade något nytt på bloggen. Detta fungerade bra och fick avsedd effekt. De eleverna som svarat 'nej' på frågan nedan har troligen redan tidigare haft koll på bloggen. För de andra blev påminnelserna den sista, men välbehövliga puffen!

Utvärderingarna visar att eleverna är positiva till bloggen och vill ha kvar dem. Detta känns positivt eftersom skolan redan har en webbplattform - Pednet (FC) - som eleverna har till alla sina andra ämnen. Min farhåga var att eleverna skulle vilja överge bloggen till förmån för Pednet så att de bara skulle ha ett ställe de behövde kolla av. Så blev nu icke fallet vilket är glädjande. Dessutom gör detta att jag kanske kan locka över ett par av mina kollegor i arbetslaget till bloggen, vilket skulle underlätta ytterligare för eleverna.


Personligen tycker jag att bloggen är ett effektivt informationsmedium. Nästa år ska jag vara mentor till en etta och då kommer inte bara mina ämnen utan även mentorsärenden att rymmas på bloggen. Summan av tid att lägga på att informera elever om saker är nog konstant om man jämför bloggen med den traditionella metoden, men jag slipper bli så splittrad när jag använder bloggen. När informationen väl finns upplagd kan jag släppa det och hänvisa eleven dit.

När eleverna kunde kommentera fritt vad som kunde bli bättre sa majoriteten att de inte kom på något och att den redan var helt perfekt, ett fåtal nämnde dock att sorteringen kunde bli tydligare och det håller jag med om. Att använda taggar och att ha aktuella dokument i länkform i sidkolumnen så att man slipper leta efter dem är därför att rekommendera.

torsdag 10 juni 2010

Litterär gestaltning

På vår skola har vi en eldsjäl som brinner så det dånar - Björn Westerström, och förutom att han älskar Baudelaire och utgör ett finfint bordssällskap vid festliga tillfällen, har han också kursen Litterär gestaltning som våra treor kan välja som tillval. Jag fick häromdagen veta att han har en riktigt smarrig hemsida för kursen som syftar både som marknadsföring och digitalt forum för kursdeltagarna och den tycker jag absolut att ni ska låta er inspireras av!

Björn har använt Google Sites för att skapa hemsidan och den är ett bra exempel på hur mycket man kan göra med ett lätt verktyg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...