tag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post3593610508550016097..comments2024-02-28T07:30:52.373+01:00Comments on IKT-skafferiet: Bedömning - på vilka grunder?Unknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-91547684518505355582013-03-30T00:07:05.738+01:002013-03-30T00:07:05.738+01:00Även mina elever lämnar in ganska många uppgifter ...Även mina elever lämnar in ganska många uppgifter som de gjort hemma. Men jag betygssätter dem inte. Och en elev som aldrig presterat på minst godkänd nivå i klassrummet vill jag inte riskera att tvingas sätta E på i kursbetyg. På samma sätt gäller det för de övriga betygsstegen (t ex betyget A). Jag har absolut inte alltid tänkt så här, men det gör jag nu. Jag vill tänka väl om mina elever, fast på samma gång inser jag också att en och annan kan tycka sig ha väldig mycket att vinna på att i ett skarpt läge be någon annan fixa "det lilla extra" (det finns inget att förlora). Har då min elev uppnått målen?Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-50171830560708185702013-03-28T11:54:23.884+01:002013-03-28T11:54:23.884+01:00Jag tycker det är viktigt att kunna använda uppgif...Jag tycker det är viktigt att kunna använda uppgifter som delvis gjorts hemma som underlag - också! Det blir inte rättvisande för eleven om man alltid ska sitta och krama ur sig saker vissa klockslag, i vissa rum, tror jag. Ibland kan det se ut så också. Men inte alltid.<br /><br />Visst har jag varit med om att elever ber pojk/flickvännen eller andra att bidra lite väl mycket till saker. Men jag tycker ändå att det hör till undantagen. Det känns inte bra att alla ärliga elever ska lida för något fåtals snedsprång.Camilla Lindskoughttps://www.blogger.com/profile/10964696798809850865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-37242754499153921822013-03-28T11:51:25.457+01:002013-03-28T11:51:25.457+01:00Ja, samtalet fick mig att änka till. Man ligger oc...Ja, samtalet fick mig att änka till. Man ligger och glider på en skala hela tiden, och det tror jag man gör om man utvecklas. Sen finjusterar man, rättar till. Målet är elever som är så väl förberedda och känner sig så trygga med sina färdigheter att de inte ser något behov av att "fuska". Sen upplever inte jag att många elever faktiskt "fuskar". Jag tycker det hör till undantagen.<br /><br />PS. "Fuska" har blivit ett fult ord att använda för lärare eftersom det indikerar att man som lärare bara använder sig av fylleriprov, och lära-sig-innantill-examinationer. Så behöver det inte alls vara. Jag använder ordet för att alla vet ungefär vilka handlingar man avser. Ville bara säga:)Camilla Lindskoughttps://www.blogger.com/profile/10964696798809850865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-80862500476111092632013-03-28T11:48:05.308+01:002013-03-28T11:48:05.308+01:00Ja just den där mixen du beskriver tycker jag bruk...Ja just den där mixen du beskriver tycker jag brukar fungera bra. Det brukar vara uppenbart när kvaliteten skiljer sig mycket åt på vissa punkter. Min avsikt är också att låta eleverna arbeta mer och mer självständigt under de tre åren jag har dem. Då känner man deras styrkor och svagheter på ett sätt som jag tycker funkar lite som en garant mot "fusk". Jag tycker vinsterna är för stora med "realistiska examinationsformer" för att helt utesluta dem. Därför får jag arbeta på ett sätt gör att det känns "tillräckligt" tryggt. Det är en avvägning. <br /><br />Hur man formulerar examinationer är ju också ett sätt att både göra uppgifter realistiska och samtidigt göra "fusk" oattraktivt.Camilla Lindskoughttps://www.blogger.com/profile/10964696798809850865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-5344571319769679852013-03-28T09:13:44.896+01:002013-03-28T09:13:44.896+01:00Jag tycker också det är viktigt med formativ bedöm...Jag tycker också det är viktigt med formativ bedömning och även jag använder mig mycket av feedback/respons. Ibland muntlig och ibland skriftlig, det beror på. När det kommer till bedömning så varierar jag bedömningarna med både klassrumssituationer och vissa arbeten som de gjort utanför klassrummet. Jag anser att om man blandar de två upptäcker man oftast de som har "spökskrivare" (men inte alltid). <br />I mina yrkesklasser sker mycket bedömning under tiden, vi övar något och sedan får de visa att de når just de kunskapskraven vi har arbetat mot. Jag undervisar i samhällskunskap och historia på teknikcollage (Teknik, el och industri).<br />Tack för en trevlig blogg.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03828003481470349447noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-36404026180800058122013-03-28T07:38:27.948+01:002013-03-28T07:38:27.948+01:00Det är intressant det som du skriver. Jag har nog ...Det är intressant det som du skriver. Jag har nog gjort som du med rätt mycket respons, men efter att ha läst detta så kan jag sympatisera med din kollega. Det ska var skillnad på att öva och på att pröva. Dessutom tror jag att vissa elever märker att det, för att citera Per Måhl "aldrig är skarpt läge" d.v.s. att de aldrig tvingas att klara något på egen hand och då kanske inte heller anstränger sig att göra det. De får ju ändå hela tiden hjälp. Pernilla Wemanhttps://www.blogger.com/profile/13659106925937361956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5314922232094398431.post-7789242197360311962013-03-27T14:11:27.625+01:002013-03-27T14:11:27.625+01:00Jag tänker som du - och din kompis - att det är vi...Jag tänker som du - och din kompis - att det är viktigt för eleven att få respons på det han/hon gjort samt möjlighet att komplettera/göra om, gärna flera gånger. Det är här lärandet sker. Sedan är det viktigt med ett flertal nedslag där eleven får redovisa vad han/hon lärt sig och kan prestera på egen hand. Det är de redovisningarna som betygssätts. Jag betygssätter inte uppgifter som gjorts utanför klassrummet. Lite tråkigt men det handlar om att jag har tröttnat på att sätta betyg på alla spökskrivare.Henrik Birkebohttps://www.blogger.com/profile/01925888946123847873noreply@blogger.com